Responsabilitate socială corporativă

Responsabilitate sociala corporativa

Pentru că este o companie internațională, JYSK interacționează cu mii de clienți, angajați, furnizori și stakeholderi. Felul în care acționăm are un impact asupra mediului în care activăm, ceea ce înseamnă că avem o mare responsabilitate. 

Din ariile noastre de responsabilitate fac parte inclusiv angajații JYSK, dar și angajații care lucrează pentru furnizorii noștri din toată lumea. Avem responsabilitatea de a ne asigura că produsele noastre sunt realizate cu respect față de oameni, animale și natură.

Prin Codul de conduită comun, pe care toți furnizorii noștri trebuie să îl accepte și să îl respecte, cerem respectarea mediului, a climatului, a bunăstării animalelor, siguranței produselor și a codițiilor etice și sociale. 

Responsabilitatea socială corporativă (CSR) este un proces continuu în cadrul căruia se dezvoltă în permanență noi arii și metode. Credem că statutul nostru de membru în organizații internaționale, precum și dialogul cu părțile implicate în activitățile noastre, sunt procese continue de învățare. Este esențial, de asemenea, să înțelegem cât mai bine provocările complexe pe care le întâlnim în calitate de companie internațională. Credem că prin cooperare, dialog și angajamentele luate vom putea merge mai departe în încercarea noastră de a îmbunătăți condițiile sociale și de mediu.

Silvicultură

FSC reprezintă prescurtarea pentru Forest Stewardship Council. FSC este o organizație non-profit internațională și un sistem de etichetare a lemnului și hârtiei care provin din silvicultură sustenabile.

Eticheta FSC se regăsește pe o mulțime de produse JYSK realizate din lemn, iar  creșterea numărului de produse certificate FSC din sortimentul nostru este un obiectiv strategic al JYSK. În prezent, tot sortimentul de mobilier de grădină din lemn este realizat din lemn certificat FSC ((FSC N001715).

 

Protejarea naturii, animalelor și oamenilor

Astăzi, foarte multă lume cunoaște eticheta FSC și este conștientă că aceasta atestă faptul că lemnul respectiv provine dintr-o silvicultură sustenabilă. Acest lucru înseamnă că din pădurile certificate FSC nu este tăiat mai mult lemn decât acesta se poate regenera natural. În același timp, exploatarea pădurilor este făcută luând în calcul viața animalelor și a plantelor care populează pădurea. Dar FSC înseamnă și mai mult decât atât. FSC înseamnă o silvicultură responsabilă din punct de vedere al mediului, dar și din punct de vedere social și economic.

Printre multe altele, înseamnă că sunt respectate drepturile tradiționale ale populației indigene din pădurile FSC de a folosi pădurea, iar zonele de importanță culturală și religioasă sunt identificate și protejate. Eticheta FSC arată și că oamenii care lucrează în aceste păduri beneficiază de instruire și primesc echipament de protecție, că le sunt asigurate condiții decente de muncă, salarii echitabile și că au dreptul de a se organiza sindicate.

FSC - JYSK

Parteneriat pe termen lung

Pe lângă faptul că avem produse certificate FSC în sortimentul nostru, JYSK este membru al filialei FSC din Danemarca. Compania noastră a devenit membru din anul 2006 și este printre primele companii care au făcut parte din FSC Danemarca.

Unul dintre motivele pentru care JYSK s-a alăturat organizației FSC Danemarca este dorința noastră de a contribui activ la creșterea conștientizării importanței FSC și a silviculturii responsabile în rândul clienților noștri. Astăzi, contribuim în continuare la această cauză.

S-au întâmplat multe din 2006 și până astăzi, dar în continuare este nevoie să punem pe agenda publică silvicultura responsabilă. De aceea, pentru noi este natural să susținem inițiative precum FSC Design Award, o competiție care le dă prilejul studenților de la arhitectură și design să reunească într-un singur proiect creativitatea și frumusețea.

Managementul responsabil al lanțului de aprovizionare

Produsele JYSK sunt realizate în țări din toată lumea, inclusiv în așa numitele țări cu risc. Acestea sunt țări unde există riscul ca, de exemplu, să apară provocări în condițiile de lucru. De aceea, managementul responsabil al lanțului de aprovizionare este una dintre cele mai importante arii de acoperire ale responsabilității sociale corporative (CSR).

Amfori BSCI

JYSK a impus întotdeauna cerințe stricte furnizorilor. Începând cu anul 2006 însă, aceste cerințe au devenit oficiale, după ce JYSK a devenit una dintre primele companii daneze care s-au alăturat Amfori Business Social Complience Initiative (Amfori BSCI).

Cod de conduită comun    

Amfori Business Social Complience Initiative este un sistem de management al lanțului de aprovizionare care asigură responsabilitatea lanțului de aprovizionare din țările cu risc. Ca membru Amfori BSCI, JYSK s-a alăturat codului de conduită comun – un set comun de reguli și cerințe cu privire la condițiile de muncă din fabricile în care sunt realizate produsele.

Codul de conduită include 11 principii de responsabilitate etică și socială în practicile de business. Printre altele, sunt interzise munca forțată, munca realizată de copii și corupția. Există de asemenea cerințe cu privire la siguranța în muncă, cantitatea timpului de lucru și dreptul angajaților din fabrici de a fi membri de sindicat. Este luat în considerare și mediul de lucru.

Poți citi aici mai multe despre cele 11 principii ale codului de conduită Amfori BSCI.  

Global, Amfori BSCI are peste 2200 de membri care susțin același cod de conduită și care, prin urmare, au aceleași cerințe cu privire la condițiile de muncă din fabrici. Peste 50.000 de producători sunt înregistrați în sistemul Amfori BSCI.

Toți producătorii care realizează produse pentru JYSK trebuie să accepte codul de conduită și să se alinieze celor 11 principii.

Implicarea reprezintă viitorul

Producătorii cu care lucrăm sunt evaluați de un partener extern – o companie imparțială care are aprobarea Amfori BSCI de a controla fabricile. În vizitele pentru inspecție, fabricile sunt evaluate în funcție de cât de bine respectă Codul de Conduită. Dacă există deviații de la cod, Amfori BSCI și companiile care achiziționează produse de la respectiva fabrică sunt înștiințate pentru ca, în colaborare cu fabricile, să găsească o soluție ca producătorii să respecte Codul de Conduită. Dacă încălcarea principiilor este gravă, intră în acțiune așa numitul protocol de zero toleranță, iar o soluție trebuie găsită imediat.

Îmbunătățirile permanente sunt în inima activității Amfori BSCI. JYSK susține acest principiu și considerăm că dialogul și implicarea sunt cheia în viitor. Schimbările iau timp și au loc doar atunci când există un efort comun.  

Din acest motiv, dacă într-o fabrică apar devieri de la codul de conduită, preferăm să încercăm să îmbunătățim condițiile și să lucrăm în continuare cu acel producător, în loc să încheiem imediat parteneriatul. Dacă am încheia imediat parteneriatul cu un producător și am întoarce spatele problemelor care apar, schimbarea spre bine nu s-ar întâmpla niciodată. Atunci când vorbim despre îmbunătățirea condițiilor sociale, credem că implicarea este soluția pentru a merge mai departe.

Totuși, dacă observăm că nu există îmbunătățiri în condițiile de lucru dintr-o anumită fabrică într-o anumită perioadă de timp, va trebui să o luăm pe drumuri diferite.

Puteți citi mai multe despre Amfi BSCI în revista noastră online, GOJYSK.com.

Danish Ethical Trading Initiative

JYSK este membru al Inițiativei Daneze de Etichă în Comerț (The Danish Ethical Trading Initiative), o inițiativă cu mai mulți stakeholderi, care reunește comunitatea de afaceri, sindicatele și organizațiile sociale. Scopul acestei inițiative este de a încuraja actorii să lucreze împreună pentru a face comerț urmând principiile etice. De asemenea, obiectivul este ca, împreună, toți stakeholderii să găsească soluții constructive la provocările pe care companiile daneze le întâlnesc în relația cu producătorii din țările în curs de dezvoltare sau din economiile emergente. 
 

Bunăstarea animalelor

În JYSK nu acceptăm cruzimea față de animale, iar furnizorii noștri sunt obligați să urmeze Codul de Conduită privind tratamentul față de animale. Considerăm că nerespectarea cerințelor din Codul de Conduită este o încălcare a contractului.

Fulgii și penele

Plăpumile și pernele se numără printre cele mai importante produse comercializate de JYSK. Multe dintre acestea conțin umplutură din pene și fulgi. Atunci când vorbim de bunăstarea animalelor în relație cu penele și fulgii folosiți, de cele mai multe ori pe agenda de discuții apare un anumit subiect: colectarea penelor de pe gâște cât timp gâștele sunt vii. Această metodă este considerată cruzime față de animale și este ilegală în Europa și în multe alte zone de pe planetă.

Compania JYSK dorește să comercializeze doar produse care conțin pene și fulgi care sunt produse secundare ale industriei alimentare. Cu alte cuvinte, penele și fulgii din produsele noastre provin de la păsări care sunt sacrificate pentru industria alimentară, iar penele și fulgii sunt colectați după ce păsările sunt sacrificate.

JYSK are un număr restrâns de furnizori pentru produsele care conțin pene și fulgi. Slecția acestui grup restrâns a fost realizată luând în considerare principii etice și factori de calitate a produselor.

Lucrăm împreună cu IDFL

JYSK nu acceptă în nicio circumstanță eploatarea penele și fulgilor de pe păsări vii. De aceea, monitorizăm în permanență lanțul de aprovizionare. Facem acest lucru în cooperare cu The International Down and Feather Laboratory, IDFL, care este specializat în inspectarea întregului lanț de aprovizionare, inclusiv ferme de animale și locurile unde păsările sunt sacrificate.  

Toți furnizorii grupului JYSK Nordic, atât din Europa, cât și din China, se obligă prin contract să realizeze pentru JYSK doar produse realizate cu pene și fulgi proveniți de la păsări deja sacrificate. Documentele comerciale și vizitele la furnizori ne ajută să ne asigurăm că nu există încălcări ale înțelegerilor din contract.

Piele și lână

JYSK comercializează un număr limitat de produse ralizate din piele de animale și de produse care conțin lână.

Produsele realizate din piele de animale provin de la animale sacrificate pentru alte industrii, precum industria cărnii. Animalele nu sunt sacrificate, așadar, doar pentru piele. Procesarea pieilor de animale are loc fără substanțe periculoase.

JYSK nu accepta în nicio circumstanță lână provenită prin procesul de “mulesing”. Acest lucru este menționat specific în Codul de conduită al furnizorilor.

JYSK spune nu substanțelor chimice periculoase

Substanțele chimice periculoase au un efect dăunător asupra sănătății și a mediului înconjurător. JYSK are standarde înalte și cerințe stricte de la furnizorii săi.

Oeko-Tex Standard 100

Astăzi, majoritatea produselor textile JYSK sunt certificate Oeko-Tex. În JYSK, am decis că toate produsele textile noi în sortiment trebuie să fie certificate Oeko-Tex Standard 100. Produsele textile sunt acele articole în care cel puțin 80% din greutatea lor este din material textil, precum plăpumile sau prosoapele.

Eticheta Oeko-Tex 100se regăsește pe mai multe produse, precum majoritatea pernelor și pilotelor. De asemenea, toate materialele textile folosite în alte categorii de produse, cum ar fi mobilier, trebuie să fie la standardele Oeko-Tex.

Oeko-Tex este cea mai importantă etichetă din lume pentru certificarea calității textilelor. Această etichetă le atestă clienților JYSK faptul că respectivul produs nu conține substanțe chimice periculoase la un nivel care ar putea fi problematic pentru sănătate. Oeko-Tex este un sistem de etichetare independent, ale cărui standarde sunt mai vaste decât cele impuse de legislația europeană.

Atunci când un produs are eticheta Oeko-Tex Standard 100, întregul produs a fost testat pentru a ne asigura că nu conține substanțe chimice periculoase, inclusiv acele părți ale produsului care nu sunt realizate din material textil, precum fermoarul.

Ce se întâmplă cu restul produselor JYSK?

Oeko-Tex Standard 100 este o certificare a materialelor textile. Dar substanțele chimice periculoase se pot regăsi și în alte tipuri de produse. De aceea, JYSK a luat și alte măsuri pentru a se asigura că produsele comercializate nu conțin astfel de substanțe.

Indiferent de categoria de produse, ne dorim ca toate articolele comercializate să fie lipsite de substanțe chimice periculoase. De aceea, am luat decizia de a nu permite așa-numitele substanțe SVHC în produsele noastre, chiar dacă acestea sunt substanțe permise prin lege.

SVHC este prescurtarea pentru Substances of Very High Concern (Substanțe care prezintă un grad ridicat de îngrijorare), adică substanțe care ar putea fi dăunătoare pentru mediu și pentru sănătate. Uniunea Europeană este cea care stabilește ce substanțe sunt pe lista SVHC. Noi substanțe sunt adăugate în permanență.   

Atunci când noi substanțe sunt adăugate pe lista SVHC, JYSK primește o informare. În acel moment, îi contactăm pe furnizorii noștri și le cerem să nu mai folosească respectivele substanțe, dându-le un termen de 6 luni.

Testări și control

JYSK are un proces sistematic de control al produselor. Folosim companii externe pentru testarea produselor pentru a ne asigura că acestea nu conțin substanțe periculoase și, în același timp, le cerem furnizorilor noștri să testeze produsele și să ofere documentația lor.

Calitatea și siguranța produselor JYSK

Pentru noi este crucial ca produsele noastre să se ridice la înălțimea standardelor pe care le impunem, de aceea ne alegem cu atenție furnizorii. Achizitorii noștri vizitează cu regularitate fabricile furnizorilor pentru a controla calitatea produselor. Atunci când produsele ajung în depozitele noastre, Controlul Calității de la JYSK verifică încă o dată produsele, înainte ca acestea să fie trimise în magazine.

Realizăm teste de durabilitate și siguranță, împreună cu partenerii externi. De exemplu, testăm produsele pentru stabilitate și pentru substanțe chimice periculoase.

Review-urile produselor JYSK  

JYSK a primit peste 150.000 de review-uri de la clienți, care ne-au acordat în medie 4,5 din 5 stele. Suntem mândri de acest lucru, pentru că atestă faptul că eforturile noastre pentru asigurarea unei calități înalte a produselor au rezultate.

Vrem să le oferim clienților noștri posibilitatea de a afla ce cred ceilalți clienți înainte de a decide că vor achiziționa un produs. De aceea, suntem bucuroși să primim feedback pentru produsele noastre, iar review-urile online oferă această oportunitate.

Cum am calculat scorul

Scorul este o medie a celor peste 150.000 de review-uri lăsate de clienții din toate țările în care este prezent JYSK Nordic pe site-urile JYSK.  

De ce folosim propriul sistem de review-uri

Există multe feluri prin care poți găsi review-uri de produse online, dar acestea variază foarte mult de la o țară la alta. JYSK este o companie internațională cu un sortiment internațional. Ne dorim să putem compara experiența clienților noștri indiferent de țara din care aceștia provin. De aceea am creat propriul nostru sistem de review-uri.