În această perioadă, “acasă” nu mai este doar locul în care te retragi pentru a petrece timpul cu familia sau pentru a te odihni. Este și locul unde trebuie să lucrezi, să faci aceleași lucruri pe care le făceai înainte de la birou și să ai aceeași productivitate.
Trecerea de la munca într-un spațiu destinat doar muncii la munca de acasă poate fi dificilă pentru mulți dintre noi. Poate că înainte nici nu aveai un spațiu special amenajat, pentru că, să recunoaștem, nici nu era nevoie. Dacă foloseai laptopul doar ca să te uiți la filme, o canapea, un pat sau un fotoliu erau de ajuns. Acum însă, dacă vrei să separi activitățile de birou de cele casnice sau de distracție, cel mai bine este să ai un spațiu special amenajat pentru lucru.
Atunci când lucrezi de acasă este sănătos și productiv să ai un spațiu de lucru separat de restul locuinței. Poate ai o cameră liberă pe care o poți transforma în birou sau poate poți amenaja un colț din sufragerie ori dormitor. Important este să fie un loc destinat numai orelor de lucru, retras și bine delimitat de spațiile destinate distracției și relaxării. Astfel, atunci când îți propui să lucrezi chiar vei reuși să îți duci la bun sfârșit planul, fără a fi distras de activitățile pe care le faci de obicei în acasă.
Un alt beneficiu al construirii unul colț de lucru separat de restul casei este că nu vei asocia locul de relaxare cu munca, iar atunci când te vei așeza pe canapea cu romanul tău preferat în mână nu o să îți aduci aminte cum, cu o oră înainte, stăteai în același loc și trimiteai mail-uri colaboratorilor.
Și, partea cea mai bună la a avea un birou acasă este că îl amenaja face așa cum vrei, astfel încât să îți placă să lucrezi la el. Sunt însă câteva lucruri despre care să ții cont atunci când îți aranjezi spațiul de lucru.
1. Piesele principale
Într-un spațiu de lucru ai nevoie de două piese obligatorii: biroul și scaunul de birou. Există o mulțime de modele de birouri din care să alegi, iar asta îți dă posibilitatea să faci din spațiul tău de lucru o continuare naturală a restului casei. Mai exact, dacă toată mobila din casa ta este modernă, alege un birou minimalist, eventual unul din metal. Iar dacă stilul casei este unul clasic, poți alege un birou din lemn masiv, cu linii clasice sau baroce.
Dacă vrei să cheltui cât mai puțin pe amenajarea biroului, poți să faci economie la decorațiuni, piesele de depozitare sau masa de lucru. Dar nu tăia din costuri atunci când alegi scaunul de birou! Este obiectul care îți influențează cel mai mult confortul și starea de sănătate. Un scaun ergonomic și confortabil își va dovedi valoarea în timp – nu vei avea dureri de spate, dureri de cap, probleme ale coloanei, spatelui sau gâtului. Și ține minte că, oricât de ergonomic este scaunul tău, pentru ca acest lucru să aibă efect trebuie să adopți o poziție corectă atunci când lucrezi: brațele trebuie să stea aproape de corp, coloana trebuie să fie dreaptă, nu aplecată în față, coatele trebuie să stea îndoite la 90 de grade și ambele tălpi trebuie să stea pe podea.
2. Lumina
Cea mai bună și cea mai sănătoasă lumină este cea naturală. Așadar, nu înghesui biroul în cel mai întunecat colț al casei. Așează-l într-un spațiu în care să beneficiezi de cât mai multă lumină naturală, eventual chiar în fața ferestrei. Dacă îl poziționezi la fereastră, ai grijă ca laptopul sau monitorul să fie cu spatele către fereastră, pentru ca soarele să nu bată direct în ecran. Pe lângă lumina naturală, un birou așezat la fereastră are și avantajul unei priveliști – orice e mai frumos decât să privești ore în șir un perete alb. Dacă sunt perioade din zi în care ptimești totuși prea mult soare, alege o draperie ușor de ridicat și de coborât.
Pentru zilele înnorate, pentru orele în care muncești după lăsarea soarelui sau în cazul în care pur și simplu nu ai putut să îți așezi biroul într-o cameră cu lumină naturală, folosește lumini care să redea cât mai fidel lumina naturală. Așează-ți pe birou o lampă și, dacă ai o sursă de lumină pe tavan, ai grijă să nu fie poziționată chiar deasupra calculatorului, pentru că în timp vei avea probleme cu ochii.
3. Organizează-te cu spații de depozitare
Nimic nu e mai contraproductiv decât dezordinea. Iar când dezordinea e în spațiul de lucru de acasă, atunci îți vor fi afectate nu doar orele de muncă, ci și timpul liber. Organizează-ți documentele și celelalte obiecte necesare muncii tale în piese de mobilier de depozitare. Poți alege dintre o mulțime de variante de biblioteci, etajere și comode cu sertare care nu ocupă mult spațiu. Tot pentru a economisi spațiu, încearcă să extinzi spațiul de depozitare pe verticală, nu pe orizontală. În plus, acordă atenție felului în care poziționezi piesele de depozitare, astfel încât să îți fie ușor să ajungi la ele atunci când ești așezat la birou.
În ceea ce privește lucrurile care stau mereu pe birou, organizează-le în funcție de funcționalitate și depozitează-le în suporturi, tăvi pentru documente sau cutii de depozitare.
4. Culorile și influența lor
Fiecare dintre noi are o culoare preferată. Atunci când vorbim de culorile spațiului de lucru de acasă, este bine ca acestea să se integreze cu schema din restul locuinței. Alege însă culoarea spațiului în funcție de efectul pe care aceasta o are asupra psihicului.
Albastru: este o culoare rece care transmite o stare de pace și relaxare. Este potrivită pentru dormitor, pentru că accentuează senzația de somn, dar nu și pentru birou.
Verde: este considerată o culoare neutră, proaspătă, relaxantă, care adaugă vitalitate încăperii, motiv pentru care este potrivită spațiului în care lucrezi.
Verde și culori neutre: o schema de culori potrivită pentru birou
Mov: Se spune că stimulează imaginația, ajută la concentrare și creativitate. Este de preferat însă să ai folosești nuanțe de mov pale, nu foarte puternice.
Roșu: o culoare puternică, plină de energie, care atrage imediat atenția. În birou, ar trebui folosită numai pentru mici accente.
Culori neutre – alb, gri, crem, fildeș: Sunt probabil cele mai potrivite pentru un spațiu de lucru pentru că nu distrag atenția și ajută la concentrare. Dacă vrei să le folosești și să adaugi totuși o notă din stilul personal, le poți combina cu accente din culoarea ta preferată.
5. Biroul copiilor
Dacă înainte copiii aveau nevoie de birou doar pentru a-și face teme, în această perioadă vor petrece și mai mult timp în fața unui calculator (nu doar pentru jocuri pe calculator, ci și pentru cursuri online). Biroul copilului va fi de cele mai multe ori plasat în camera sa. Și în acest caz e bine să îl delimitezi de spațiul de joacă și, pentru a-l face mai atractiv, să folosești culori vesele și pline de energie. Apoi, alege un scaun de birou confortabil, care să îi susțină corect coloana vertebrală, astfel încât să aibă o poziție dreaptă la calculator. Poziția corpului este foarte importantă mai ales acum, când va sta mai multe ore pe scaun.