Coş

Coşul este gol

Coş

Coşul este gol

Produse noi! Descoperă noile articole și bucură-te de până la 50% reducere

VEZI OFERTELE
necesarul de somn

De câte ore de somn ai nevoie pentru o viață sănătoasă

Dată:

Categorie: Dormitor, Toate articolele

Cuvinte cheie: de cate ore de somn am nevoie, somn sanatos, Câte ore trebuie sa doarma copii, nevoile de somn ale adultilor

Nevoia de somn este un subiect care îi preocupă pe mulți dintre noi, pentru că suntem din ce în ce mai conștienți de importanța somnului pentru starea noastră generală de sănătate. Somnul este o parte esențială a vieții noastre, în medie petrecem o treime din viață dormind. De aceea este atât de important să dormim în mediul cel mai benefic posibil, întinși pe o saltea de calitate. Puteți afla mai multe despre tipurile de saltele în ghidul nostru, care acoperă mai multe subiecte, printre care și alegerea saltelei corecte.  

Dar câte ore ar trebui să petreci dormind, pentru ca organismul tău să funcționeze așa cum trebuie? Răspunsul depinde de persoana care întreabă. Pentru că fiecare are nevoi diferite atunci când vine vorba de somn.

Află care sunt nevoile tale de somn

Unii oameni dorm prea puțin, alții cât trebuie, iar alții dorm prea mult. Ideal este să îți dai seama după câte ore de somn te simți odihnit. Dacă te trezești singur înainte ca alarma de la ceas să sune, atunci însemnă că ai dormit suficient. Dacă de-a lungul zilei nu ești obosit, ai un semnal în plus că dormi atât cât organismul tău cere. Așadar, nu există un anumit număr de ore pe care un adult trebuie să le petreacă dormind, atâta vreme cât se simte odihnit și are energie. Dacă, în schimb, te simți obosit pe parcursul zilei, fie dormi prea mult sau prea puțin.

Mulți oameni își petrec viața convinși că e sănătos să dormi 7-8 ore. Este cantitatea optimă pentru majoritatea oamenilor. Dar vor exista întotdeauna excepții, iar nevoia de somn a unui adult poate varia de la 4 la 12 ore pe noapte. Unii oameni, pur și simplu, au nevoie de mai mult somn, pentru că așa sunt construiți.  Altora, în schimb, le e foarte bine chiar și după numai câteva ore de somn. Motivele pentru care există aceste diferențe între oameni nu sunt clare deocamdată, dar este posibil ca genele să joace un rol important în nevoile noastre de somn. 

Vârsta și sănătatea îți influențează nevoia de somn

De cate ore de somn ai nevoie

Cantitatea de somn de care ai nevoie depinde foarte mult de vârsta pe care o ai și de starea de sănătate. Copiii și adolescenții au nevoie de mai mult somn, pentru că organismul lor este în dezvoltare, iar creșterea se petrece cel mai bine în timpul somnului. În majoritatea cazurilor, cu cât cineva avansează în vârstă, cu atât are nevoie  de mai puține ore de somn. Persoanele foarte în vârstă și copiii mici trebuie să își acopere nevoia de somn și în timpul zilei. 

Cercetătorii de la National Sleep Foundation au studiat nevoia de somn a oamenilor în diverse etape ale vieții lor. În infograficul prezentat poți vedea cantitatea de somn recomandată în funcție de vârstă.

Sănătatea este un alt factor care influențează cantitatea de somn necesară unei persoane, pentru că în timpul somnului, corpul nostru se recuperează, celulele se regenerează și ne încărcăm de energie pentru a doua zi. Dacă ești bolnav pentru o perioadă sau suferi de o boală cronică, vei avea nevoie de mai mult somn decât în mod normal, pentru că în timpul somnului corpul tău lucrează și regenerează celulele. Medicația din timpul bolii poate duce la oboseală, ceea ce înseamnă că vei avea nevoie de și mai multe ore de somn.

Chiar dacă pare ciudat, și anotimpurile au o influență asupra somnului. Iarna, când ziua este mai scurtă, noaptea are mai puține ore și cantitatea de lumină este mai mică, creierul produce mai cantități mai mari de melatonină, hormonul somnului. Producem melatonină atunci când este întuneric, iar acest hormon ne face să ne simțim obosiți. Este motivul pentru care specialiștii ne recomandă să nu ne uităm la televizor și să nu folosim dispozitive electronice cu cel puțin o oră înainte de ora de culcare, pentru că acestea inhibă producerea de melatonină, lucru care ne împiedică să adormim. Pentru că somnul nostru este afectat cu ușurință de lumină și de întuneric, mulți oameni dorm cu o jumătate de oră sau chiar o oră mai mult în timpul iernii.   

Poți să dormi prea mult?

De cele mai multe ori, oamenii se trezesc singuri atunci când au dormit îndeajuns. Nu ar trebui să dormi mai mult decât trebuie, pentru că vei fi mai obosit și letargic de-a lungul zilei. Poți să încerci să dormi mai mult decât de obicei, dacă vrei să recuperezi o perioadă în care nu ai dormit destul. Dar nu poți face asta decât pe o perioadă scurtă, de exemplu, după o săptămână obositoare. Nu poți recupera luni întregi în care ți-ai privat organismul de somn, iar această lipsă va avea efecte asupra sănătății tale.  

A dormi mai mult decât e nevoie poate deveni un obicei prost. Din această cauză trebuie să știi care este cantitatea de somn de care ai nevoie și în ce situații trebuie să dormi mai mult decât de obicei.